Po dolasku u Zagreb već
na prvi pogled bit će vam jasno da ne trebate brinuti o prijevozu.
Ako niste sigurni da se želite upustiti u vožnju automobilom
zagrebačkim ulicama, svog limenog ljubimca bezbrižno ostavite na
parkiralištu ili u garaži hotela u Zagrebu u kojem odsjednete i u
obilazak hrvatske metropole krenite gradskim prijevozom!
Nećete pogriješiti jer
Zagreb ima široku mrežu tramvajskih i autobusnih linija koje
odlično povezuju sve dijelove grada, na raspolaganju su vam i
prigradski vlakovi, taksi vozila, uspinjača – kao najstarije
prijevozno sredstvo u Zagrebu i jedna od najpoznatijih turističkih
atrakcija u Zagrebu, a odnedavno i kočije!
Zagreb se pridružuje svjetskim metropolama
Kao i mnogobrojni gradovi
diljem svijeta, i Zagreb je u svoju bogatu i raznovrsnu turističku ponudu uvrstio prijevoz koji je nekada bio i jedini, ne samo u
Zagrebu, nego i ostalim gradovima i na svjetskim prometnicama. Kola
na dva kotača i kočije koje su vukli konji ili volovi, a kasnije i
parni strojevi, mehanička i električna vuča, bili su prvi oblici
javnog gradskog prometa. Kočije za tu namjenu službeno su se
pojavile u Parizu 1819. godine, a 1831. godine u New Yorku, dok neki
podaci o njihovoj privatnoj upotrebi sežu još u antičko doba!
S drvenim kotačima i
željeznim obručem tada su se najčešće koristila dvoprežna,
četveroprežna pa i šesteroprežna kola za prijevoz tereta. Danas
su najčešća zaprežna vozila koje vuku samo dva konja, a nešto
rjeđe naići ćete na jednoprežna, koja su uglavnom sportska ili
trkaća.
Prvi primjerci
zabilježeni su oko 3500. do 3000. prije Krista i to nakon izuma
kotača u Mezopotamiji, potom se šire Egiptom, a seobom naroda
postepeno dolaze i u Europu. Rimljani su ih koristili za prtljagu,
utrke, borbu i trijumfalne povorke te za prijevoz ljudi. U nekima se
moglo i spavati, a tehničkim usavršavanjem dobile su na kvaliteti i
raskošnijem izgledu, s rasklopnim krovovima, udobnim sjedištima,
luksuzno opremljenim kabinama i slično...
Jeste li čuli za famozne zagrebačke fijakere?
Sredinom 17. stoljeća
počele su se iznajmljivati i nazvane su fijakeri. Bila su to
putnička kola na konjsku zapregu i s rasklopnim krovom. Prema nekim
podacima, prvi su se put pojavila u mađarskom mjestu Kocs 1457.
godine. Na engleskim ih se ulicama moglo vidjeti oko 1580-ih,
njemačkima u 16. stoljeću, u Francuskoj oko 1640. godine, u čijem
su se glavnom gradu Parizu davala u najam ispred hotela u ulici sv.
Fiacra. Kočije su upravo po toj ulici nazvane fijakeri.
I Zagreb ih je imao na
svojim ulicama, kao dio javnog gradskog prometa, od druge polovice
19. stoljeća. Vozili su po posebnim propisima, lijevom stranom
ulice, sve do 1961. godine, kada je na Glavnom kolodvoru prevezao
posljednje putnike. Nakon desetaka godine pauze, ova turistička
atrakcija nakratko je vraćena zahvaljujući Josipu Habriću, koji je
putnike vozio po Gornjem gradu, a od ovog proljeća, kočije su u
Zagrebu ponovno u modi!
Predstavljaju povijest i kulturu Zagreba
Zagrepčane i turiste sve
do sredine srpnja besplatno prevoze vikendom od 10 do 15 sati. Vožnja
traje 15 minuta i možete birati između dvije rute. Prva je
atraktivna gornjogradska s početnom stanicom ispred gradske palače Dverce, a druga u jednako privlačnoj park šumi Maksimir, koja nudi
idiličan obilazak maksimirskog perivoja, a možete se ukrcati ispred
info centra na ulasku u park. Na raspolaganju su zasad samo tri
kočije ali ova zagrebačka turistička atrakcija vrlo brzo će
proširiti svoju ponudu na brojne lokacije u gradu, od Gornjeg do
Donjeg grada, gradskih jezera, parkova i znamenitosti i to svakoga
dana, a od posebno obučenih i odjevenih vozača kočijaša, koji će
biti vrhunski poznavatelji gradske kulture i znamenitosti, moći ćete
doznati sve što vas zanima o hrvatskoj metropoli!
Uskočite u carsku kočiju staru 300 godina!
I više je nego dovoljnih
razloga da, kada pronađete smještaj u Zagrebu i smjestite se u neki
hotel u Zagrebu, uskočite u zagrebačku kočiju i uživate u
jedinstvenoj vožnji gradskim ulicama! No, svakako obratite pažnju
na izgled kočije. Možda vas poveze jedna od milja zvana 'dama na
kotačima' stara čak 300 godina, koja je nekada vozila od Beča do
Zagreba, i to posebne putnike – legendarnog bana Josipa Jelačića
te cara Franju Josipa I.!
Još uvijek je autohtonog
izgleda i kraljevske klase s originalnim dijelovima iz 18. stoljeća,
ali i sa modernim štihom i tehnologijom budućnosti. Pokreće se
elektromotorom, ima LED osvjetljenje u lampašima, GPS, restaurirana
svilena sjedala, zlatne i kožne detalje, radio, hladnjak… Što još
čekate?